Regnskapsfører Grete K. Samuelsen er ansatt i AButvikling, men hun jobber i stor grad fysisk ute hos kundene. Da Solideq AS i Elverum vokste seg større, så økte også behovet for tyngre regnskapskompetanse. De valgte derfor å kjøpe tjenestene av AButvikling, og i dag jobber Grete i snitt 1-2 dager i uka ute hos kunden.
- Hun blir som en av oss, og hun ble til og med etterspurt på en bedriftssamling vi hadde, smiler Berit Strand, som er salgsansvarlig hos Solideq.
Solideq selger stillas og tilhørende produkter, og de har i dag 14 ansatte med kontor både i Bergen og Oslo, men ikke minst med det de liker å kalle et hovedkontor i Elverum. Og det med rette, for bedriftens administrative senter er i Elverum.
Større krav til kompetanse
Berit Strand, som selv har jobbet med regnskap store deler av sin karriere, ser mange fordeler med å kjøpe inn regnskapstjenester, sammenlignet med å ha egen ansatt på feltet.
- Med vår størrelse og nye eiere nå, så stilles det helt andre krav til kompetanse, og det er vanskeligere å erverve seg det uten et solid fagmiljø rundt seg, sier Berit.
Hun forteller at de er svært fornøyde med at Grete fysisk sitter i deres lokaler flere dager i uka, slik at hun blir godt kjent med bedriftens indre liv.
- Hun blir rett og slett som en god kollega for oss, samtidig som hun har tilgang på fagmiljøet sitt i egen regnskapsbedrift, sier Berit.
Fleksible løsninger
Berit forteller også at det var svært viktig for Solideq at AButvikling var fleksible for å finne best mulig løsninger for deres bedrift.
- Det var viktig for oss at regnskapsleverandøren kunne tilpasse seg til det vi allerede har av systemer, slik at vi ikke måtte gjøre for store omveltninger, det kan fort bli veldig dyrt, sier Berit.
Hun er ikke minst opptatt av at Solideq bruker tallene aktivt og analyser driften kontinuerlig, og at det derfor er ekstra viktig med god dialog med regnskapsfører.
- Alle ledd i virksomhetene blir hele tiden informert og inspirert av å ha oversikt over hvordan tallene ser ut, så dette fungerer veldig bra for oss, sier Berit.
Grete smiler og er fornøyd med tilbakemeldingen hun får av kunden. Selv opplever hun det som et tilskudd nettopp å kunne ta del i ulike miljøer og få god innsikt i kundenes virksomheter.
- Jeg trives godt med å være ute hos kundene, da blir dialogen god og vi kan levere så gode tjenester som mulig, smiler Grete.